Minden cégnek fel kell kötnie a nadrágszárat, hiszen 2018. július 1-jén az adatszolgáltatásra vonatkozó új változások életbe lépésével igencsak szigorodnak a hazai vállalkozásokra vonatkozó szabályok. Jó, ha tudjuk, hogy ezekre a változásokra nem minden cég fog tudni maximálisan felkészülni, ezért célszerű még időben, bőven a jogszabályváltozás életbe lépését megelőzően egyeztetni a rendszert kezelő céggel. A Cégmenedzser partnerei természetesen most is teljes biztonságban érezhetik magukat, hiszen az általunk fejlesztett szoftverek minden helyzetben tökéletesen kezelik a változásokat, ami ebben az esetben sincs másként.
MI VÁRHATÓ 2018. JÚLIUS 1-TŐL?
KIÁLLÍTOTT ÉS BEFOGADOTT SZÁMLÁK
2018. július 1-jétől megváltozik az 100 ezer forint ÁFA összegű számlázás adatszolgáltatása, az online adatszolgáltatási rendszer bevezetése pedig – az előrejelzések szerint – komoly megpróbáltatást és hatalmas terheket jelent majd a vállalkozások számára. A gazdaság kifehérítéséhez és az adócsalások visszaszorításához a NAV ugyan biztosítja ingyenes online számlázó funkcióit, de kérdés, hogy a cégek saját rendszere hogyan fog megbirkózni az új pénzügyi kihívásokkal.
KÖTELEZŐEN SZOLGÁLTATANDÓ ADATOK
2018. július 1-jétől bővül a kötelezően szolgáltatandó adatok köre, ami a számla, valamint a számlával együtt kezelendő dokumentumok valamennyi kötelező adatára kiterjed.
A változások hatályba lépését követően az adatszolgáltatási kötelezettség olyan, belföldi adóalanyok közötti ügyletek kapcsán kibocsátott számlákra vonatkozik, amelyekben az áthárított ÁFA összege eléri vagy meghaladja a 100 ezer forintot. Ez a változás magával vonja a számlakiállítás módjának megkülönböztetését is, vagyis a kézi, és a számlázó program által készített online számlákat. Az adatszolgáltatás kiterjed minden belföldön nyilvántartásba vett adóalanyra, viszont nem érinti az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.) 142. §-a alapján fordított adózás alá eső ügyleteket.
ONLINE SZÁMLÁZÓ PROGRAM
A változás lényege, hogy online számlázó program segítségével a számlaadatok a számla elkészítését követően azonnal, külső beavatkozás nélkül közvetlenül megérkezzenek a NAV rendszerébe, amihez mindkét oldalon fontos, hogy az adatszolgáltatáshoz szükséges feltételek rendelkezésre álljanak. Az adatszolgáltatás akkor tekinthető megvalósultnak, amikor az adott sorszámú számla egyetlen adata sem változtatható, és kizárólag egy új számlasorszámon kibocsátott, számlával egy tekintet alá eső okirattal, érvénytelenítő számla kiállításával módosítható.
KÉZI SZÁMLÁZÁS
Kézi számlázás esetén a számla adatait nyomtatvány segítségével kell az erre kialakított webes felületen rögzíteni a számla kiállítását követő 5 naptári napon belül, amennyiben az ÁFA eléri, vagy meghaladja a 100 ezer forintot, de nem éri el az 500 ezer forintot. Abban az esetben, ha a kibocsátott számla ÁFA összege eléri vagy meghaladja az 500 ezer forintot, az adatszolgáltatási kötelezettség lerövidül a számla kiállítása utáni napra, tehát legkésőbb másnap rögzíteni kell az adatokat a webes felületen.
A KÉSÉS MINDIG DRÁGA
Az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése, valamint a késve történő, hibás, vagy valótlan adatokat tartalmazó adatszolgáltatás szankciót von maga után. A 2018. július 1-jén hatályba lépő Art. 229. §-a szerint a magánszemély adózó számlánként 200 ezer forintos, más adózó számlánként 500 ezer forintos mulasztási bírsággal sújtható a mulasztással érintett számlák adatszolgáltatásával kapcsolatban.
KI SZOLGÁLTATJA AZ ADATOT?
Az új szabályok ismeretében felmerül a kérdés: Hogyan lehet előírás szerint megvalósítani, illetve ki lesz az, aki mindezt majd felelősséget vállalva kézben tartja? A törvény kimondja, hogy a felelősség minden esetben a számlát kiállítót terheli. A határidők szempontjából nézve a kézi számlák esetében 5 nap áll rendelkezésre, hogy azok eljussanak a könyvelésre, megtörténjen a feldolgozás, a számítás és az adatszolgáltatás, ami az 500 ezer forintot elérő vagy meghaladó ÁFA tartalmú számlák esetében ez mindösszesen 1 nap. Vajon ki lesz erre képes?
A CÉGMENEDZSER TUDJA
Kollégáinkkal folyamatosan azon dolgozunk, hogy partnereink munkáját gyakorlatias, könnyen kezelhető szoftverek megalkotásával segítsük, szem előtt tartva a változatos, személyre szabott ügyféligényeket, munkafolyamatokat és folyamatos jogszabályi változásokat. Az átlátható szoftverek új dimenzióba emelik a vállalatirányítást, melyek nem csupán partnereink hétköznapjaiban nyújtanak óriási segítséget, de hatékonyan hidalják át a fentiekhez hasonló jogszabályi változások eredményes és gördülékeny kezelését is.
PRÓBÁLD KI DÍJMENTESEN SZOFTVERÜNKET!